Met SAFIR-Med project lanceert de EU meerjarige grootschalige demonstraties voor medische drones. Veilige, duurzame en effectieve Urban Air Mobility (UAM) zal de blijvende kwaliteit en democratische toegang tot het gezondheidszorgsysteem op een milieuvriendelijke manier ondersteunen. Helicus zal een internationale groep van 17 ervaren partners coördineren, ondersteund door 8 brancheoverkoepelende leden van de adviesraad, om geavanceerde U-Space-diensten te demonstreren die het hoogst mogelijke operationele veiligheidsniveau mogelijk maken.

SAFIR-Med staat voor SAfe and Flexible IntegRation of advanced U-Space services for MEDical air mobility. De komende twee jaar zal binnen SAFIR-Med project worden samengewerkt tussen vertegenwoordigers uit de hele waardeketen als projectpartners (luchtverkeersleiding, dronefabrikanten, steden, U-ruimtedienstverleners, operator) of als adviesraadsleden (overheidsinstanties / luchtvaartagentschap, actoren in de gezondheidszorg, technologie- en dienstverleners).

Een breed scala aan relevante medische use-cases zal worden aangepakt met een indrukwekkende veelheid aan onbemande luchtvaartplatforms. De kernpartners van het project zijn: Helicus (projectcoördinator en exploitant van medische vluchten), toekomstige behoeften (communicatie en ethiek), Skeyes (luchtverkeersleiding), Unifly (software voor onbemand verkeersbeheer), AgentFly Technologies (vluchtsimulatie en digitale tweeling), Hellenic U-Space Institute (U-space services simulatie), SkeyDrone (U-Space Service Provider), Droniq (U-Space Service Provider), NSX (Software platform integrator), INVOLI (Real time air traffic awareness), RWTH Aachen ( Institute of Flight System Dynamics), flyXDrive (Tiltwing VTOL-fabrikant), TUDelft MAVlab (AED Medical drone-fabrikant), HyFly (Hydrogen fuel cell VTOL-fabrikant), SABCA (X8 medische transportdrone-fabrikant), Ehang (Passenger eVTOL-fabrikant), City of Aken (vertegenwoordiger van het EU Urban Air Mobility Initiative voor steden Maastricht, Aken, Hasselt, Heerlen en Luik).

SAFIR-Med wordt ondersteund door een robuuste adviesraad: EASA (European Aviation Safety Agency), Het Rode Kruis, Baloise Insurance, Zuyderland (zorggroep), Droneport (BVLOS-testcentrum voor onbemande luchtvaart), Proximus (Telecom), Stad Antwerpen, Haven van Antwerpen De geavanceerde U-Space-services omvatten: Detect And Vermijd (DAA) as-a-service, Dynamic Geofencing en Air Traffic Prioritization-regels. Vijf droneplatforms zullen worden gecombineerd met bemande luchtvaart in operationele oefeningen om technologie in een echte stedelijke omgeving te valideren. Deze drone-platforms dekken een verscheidenheid aan technologieën die samen een breed scala aan medische gebruikssituaties ondersteunen: passagiers-eVTOL, waterstofbrandstofcel VTOL, AED medische drone, X8 medische transportdrone en tiltwing VTOL-drone.

De demonstratieresultaten zullen virtueel verder worden verbeterd door middel van grootschalige (hardware in the loop) simulaties om de luchtruimcapaciteit, de operaties van het Command & Control Center van de operator te evalueren, evenals de geïntegreerde procedures voor luchtverkeersleiding, U-Space Service provider en zonemanager. De demonstraties vinden plaats in samenwerking met ziekenhuizen en laboratoria in Antwerpen (BE), Aken (DE), Heerlen (NL) en Maastricht (NL), inclusief een internationale oversteek tussen Duitsland en Nederland. Voorafgaand aan deze demonstraties in het echte leven zal er een volledige risicobeperkende oefening plaatsvinden in de grootschalige testfaciliteit van DronePort (BE).

De projectresultaten zullen vervolgens verder worden gevalideerd door demonstraties te simuleren op twee extra locaties in Europa, namelijk Athene, Griekenland (Zuid-EU) en Praag, Tsjechië (Centrale EU). Alle lessen die uit het project zijn getrokken, zullen worden gedocumenteerd in een rapport over prestatiebeoordeling en aanbevelingen, dat verfijningen zal bevatten aan de huidige U-ruimte-architectuurprincipes, voorstellen voor verbeterde operationele procedures en mechanismen voor een effectieve interface met Air Traffic Control (ATC) en U -Space-serviceproviders.

Ten slotte zullen suggesties van een reeks indicatoren voor stedelijke luchtmobiliteit een aanvulling vormen op de bestaande slimme indicatoren voor stedelijke mobiliteit die door Europese steden worden gebruikt. Het project heeft erkenning en financiering ontvangen van het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101017701 onder het onderwerp “SESAR-VLD2-03-2020: U-ruimtevermogens en -diensten om stedelijke luchtmobiliteit mogelijk te maken”.

Pin It on Pinterest