Drone Tech Blog

Ben jij gepassioneerd door drones en wil je meer leren over de technologische kant van deze vliegende robots? Wat is een drone en hoe zit hij in elkaar? Welke componenten zorgen ervoor dat je een drone slim en efficiënt kan maken voor specifieke toepassingen? Leer er alles over in deze Drone Tech Blog, opgesteld in het kader van het COOCK-project ‘Artificiële Intelligente Autonome Drones’ (lees meer) en het Industrie 4.0 Proeftuinproject ‘Drones in de bouw en landbouw’ (lees meer).

Inleiding

Er zijn twee aspecten essentieel wanneer drones ingezet worden. Een eerste aspect is de missie van de drone. Hiermee bedoelen we het doel dat men wil bereiken door een drone in te zetten. Het tweede aspect is de dronevlucht zelf. Bij beide aspecten komen heel wat verschillende uitdagingen kijken.

Missie-aspecten

In veruit de meeste gevallen betreft de missie van de drone het verzamelen van data in een bepaald gebied voor bijvoorbeeld monitoring, inspecties, mapping, …. Uiteraard is het essentieel om de juiste sensoren te gebruiken, bijvoorbeeld specifieke camera’s om tot een optimale beeldkwaliteit (resolutie, lens, spectrum, …) te komen. Nadien moeten de beelden nog geïnterpreteerd worden en dit liefst niet door beeld per beeld te bekijken. Het is veel beter als dit automatisch kan. Dit noemt men computervisie voor camerabeelden. Indien het over andere sensoren gaat, dan worden gelijkaardige technieken gebruikt die allemaal onder de noemer van artificiële intelligentie vallen. Daar gaan we in een andere blogpost dieper op in. Voor sommige missies is het belangrijk dat de beelden meteen real-time, tijdens de vlucht dus, geïnterpreteerd worden. Een hele klus dus!

Lees artikels over missie-aspecten

Vlucht-aspecten

De vlucht zelf is ook verre van triviaal. Globaal kan je vier blokken onderscheiden: besturing, lokalisatie, navigatie, en connectiviteit. Maar daarnaast is het ook cruciaal dat de drone in staat is zelf de omgeving te analyseren en gevaarlijke situaties kan voorkomen, bijvoorbeeld om een obstakel te ontwijken. Hiervoor kan de drone uitgerust worden met allerhande sensoren, alsook met de nodige hardware en software om deze data te verwerken om vervolgens de juiste actie te ondernemen. 

Lees artikels over vlucht-aspecten

Toepassingen

Verder zijn er ook de limieten aan de inzetbaarheid van drones door de gelimiteerde vluchttijd of door de weersomstandigheden. Toepassingen voor drones zijn pas rendabel wanneer er een duidelijke winst of meerwaarde is, hetgeen betekent dat de totale kost om de drone in te zetten en de data te verwerken lager (of veiliger) is dan wanneer op een traditionele manier gewerkt wordt. Aangezien in ons land de werkuren van mensen typisch duur zijn ten opzichte van andere kosten of andere landen – we proberen geen politieke statements te maken – betekent dit vooral dat die specifieke kost omlaag moet. Dat kan enerzijds door de interpretatie van de data te automatiseren zodat dit niet meer manueel moet gebeuren. Indien we anderzijds geen piloot meer nodig hebben, winnen we helemaal. Dit kan door de drone zo slim te maken dat deze autonoom kan vliegen. Deze blog gaat in op beide aspecten en de uitdagingen die hierbij komen kijken.

Lees artikels over toepassingen

Missie-gerelateerde artikels en toepassingen

Vlucht-gerelateerde artikels

The next step in the sky: autonome drone-navigatie

The next step in the sky: autonome drone-navigatie

Om het volledige potentieel van autonome drones te realiseren, is het oplossen van problemen met autonome navigatie cruciaal. Met het huidige niveau van technologische ontwikkelingen in hardwaretechnologie, goedkopere en betaalbare sensoren en slimmere algoritmen, bevindt de industrie zich in een uitstekende positie om deze concepten te vertalen naar een functioneel product, dat het volgende tijdperk van transport zou kunnen gaan definiëren.

Lees meer

Pin It on Pinterest