Niemand twijfelt aan de vele mogelijkheden die drones met zich meebrengen. Ze  produceren een schat aan operationele data bij inspecties, bewaken uitgestrekte domeinen en kritische installaties, overzien grote bijeenkomsten en kunnen snel hulp bieden bij reddingsoperaties en natuurrampen. Tegelijkertijd brengt de toename van onbemand luchtverkeer risico’s met zich mee: mogelijke aanvaringen, ongewenste indringers, schending van de privacy,… Hoe kunnen geo-zonemanagers de vruchten plukken van drone-operaties, zonder zichzelf aan onnodige risico’s bloot te stellen?

Platform voor onbemand luchtverkeer
Als dochteronderneming van de nationale luchtverkeersleider skeyes staat ook bij SkeyDrone veiligheid voorop. De oplossing van SkeyDrone leunt nauw aan bij de veiligheidsprincipes van de bemande luchtvaart. Ze maakt veilige drone-operaties mogelijk, en houdt de risico’s voor geo-zones binnen de perken. Het UTM-platform van SkeyDrone is een combinatie van eigen software aangevuld met modules van technologiepartner Unifly.

Het is naadloos geïntegreerd binnen de bestaande infrastructuur en operationele werking van skeyes. Tevens vormt het de ruggengraat voor de verdere ontwikkelingen op het vlak van dronedetectie- en -identificatie, vluchtmonitoring én biedt het tegelijkertijd aan dronepiloten een handige “mission control” applicatie waarbij men vluchten kan voorbereiden en op een veilige manier kan uitvoeren. Maar drones boven kritieke installaties zoals bv luchthavens, zeehavens, gevangenissen en nucleaire installaties kunnen ook een echte bedreiging vormen.

Bescherming van kritieke installaties
De veiligheidsbehoeften van risicogevoelige  installaties zoals luchthavens, zeehavens, gevangenissen en nucleaire installaties zijn echter groter. Hier is drones opsporen, monitoren en eventueel neutraliseren de prioriteit. Naast diensten voor het beheer van onbemand luchtverkeer biedt SkeyDrone dan ook oplossingen voor het detecteren van en het beschermen tegen ongewenste indringers. Eens geo-zonemanagers weten wie er een vluchttoelating heeft, wordt het immers ook snel duidelijk wie er geen heeft.

De volgende stap is om onderscheid te maken tussen vijandige drones en onwetende dronepiloten. Hendrik-Jan Van Der Gucht: “Voor het detecteren van drones kunnen geo-zones gebruik maken van korte en middellange-afstand radars, radiofrequentiescanners en camerabewaking. De identificatie van drones gebeurt via Remote ID. Met een hook-on device kunnen locatie- en identificatiedata gedeeld worden met autoriteiten, terwijl Remote ID-ontvangers drones kunnen lokaliseren en identificeren. Gekoppeld aan ons UTM-platform kunnen managers van kritieke installaties zo hun luchtruim controleren, en indien nodig de veiligheidsinstanties alarmeren.”

Testscenario’s op Brussels Airport
Tijdens uitgebreide demonstraties op en rond Brussels Airport werden een aantal detectiescenario’s met diverse dronevluchten en drones uitgevoerd. Eerst werden dronevluchten vanop afstand (BVLOS) gedemonstreerd door projectpartner Citymesh, om perimeterinspecties en wildlifecontroles uit te voeren, en om reddingsdiensten aan te sturen in geval van een noodsituatie. Deze oefening demonstreerde het volledige vluchtautorisatieproces op basis van het SkeyDrone softwareplatform in gebruik op alle publieke luchthavens in België.

Daarnaast is veiligheid uiteraard een topprioriteit op een luchthaven. Het doeltreffend beschermen van de luchthaven en het luchtruim errond was het tweede doel van de demonstraties. Met de detectiesystemen van SkeyDrone en partner Senhive werden ongeautoriseerde vluchten succesvol gedetecteerd en gevisualiseerd in het Airport Operations Centre en de controletoren van skeyes.

Hendrik-Jan Van Der Gucht: “Deze demonstratie op het luchthaventerrein was de beste voorbereiding om onze UTM-diensten (Unmanned Aircraft System Traffic Management) aan de werkelijkheid te toetsen. De hoge veiligheidseisen binnen de bemande luchtvaart zijn ook voor onbemande vluchten een must om een veilige integratie van bemande en onbemande vluchten te garanderen.”

De toekomst heeft een naam: U-space
SkeyDrone is volop bezig haar rol als U-space provider waar te maken. Dankzij tal van Europese projecten bouwt het bedrijf mee aan de organisatie van veilig luchtverkeer in Europa. Prioriteiten zijn onder meer geautomatiseerde dronevluchten in de medische sector, het veilig integreren van bemande en onbemande luchtvaart en een efficiënter beheer van drone-operaties.

Wilt u meer informatie over de aanpak en de verschillende toepassingsmogelijkheden rond het beheer van droneverkeer in uw luchtruim? Neem dan contact op met de diensten van Skeydrone. Op basis van een uitgewerkte risicoanalyse gaan ze aan de slag en werken ze een dienstenpakket uit op uw maat.

www.skeydrone.aero

Pin It on Pinterest