Op 7 april 2022 vond in DronePort Sint-Truiden een demonstratie-event van het Europese project SAFIR-Med plaats. Consortiumleden zoals onder meer Helicus, skeyes, Skeydrone, Unifly en Sabca presenteerden er een stand van zaken aan een selecte groep van zo’n 100 genodigden. Eyecatcher ten tonele was de levensgrote airtaxi van EHang, ook een van de projectpartners. Vliegen zat er helaas niet.

Naar schatting zal in 2050 meer dan 70% van de wereldbevolking in steden wonen. Daarom is de rol die steden spelen bij het beheer van niet alleen het stedelijke luchtruim, maar ons leven in het algemeen, nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Hoe eerder de steden vertrouwd raken met hun rol in de UAS-wereld, hoe eerder ze deze nieuwe technologie kunnen gebruiken in het voordeel van hun burgers. De visie van het SAFIR-Med-project is om deze overgang te vergemakkelijken door mechanismen voor te stellen voor een effectieve interface met ATC- en U-Space-serviceproviders, en Urban Air Mobility-indicatoren te creëren die Smart Cities in staat zullen stellen UAM op te nemen in hun Transport Roadmaps.

In het kader van die missie organiseert het consortium verschillende demonstraties in steden zoals Antwerpen (BE), Aken (DE) en Maastricht (NL). De de-risking oefening vond plaats in de BVLOS DronePort test-faciliteit in Sint-Truiden (BE). Daar werden deze week ook de resultaten van hun onderzoek gedemonstreerd. De bereikte resultaten zullen verder gevalideerd door de echte demonstraties te verbeteren met grootschalige simulaties om de maximale capaciteit van het luchtruim te testen en vervolgens demonstraties te simuleren op twee extra locaties in Europa, namelijk in Athene en Praag.

Op deze manier wil het project een veilige, duurzame, sociaal geaccepteerde en sociaal voordelige stedelijke luchtmobiliteit mogelijk maken. SAFIR-Med vertegenwoordigt alle actoren in de waardeketen en belanghebbenden als projectpartner (ATC, USP’s, operators, UAS-fabrikanten, steden) of formele geassocieerde partner (grote klanten, technologie- en serviceproviders) op een representatief internationaal niveau. Vijf onbemande UAV-platforms (passagiers-eVTOL, waterstofbrandstofcel VTOL, AED medische drone, X8 medisch transport) zullen worden gecombineerd met bemande luchtvaart in real-life oefeningen om technologie in een echte stedelijke omgeving te valideren.

De meest in-het-oog-springende van die UAV-partners is EHang, een beursgenoteerde Chinese technologiepartner die een airtaxi-platform ontwikkelt. EHang kondigde in 2016 de Ehang 184 aan als ‘s werelds eerste AAV die in staat is om passagiers te vervoeren. Het toestel werd dan wel tentoongesteld op DronePort, maar vliegen zat er helaas niet in. De piloten zouden naar verluidt niet naar België kunnen reizen om wille van extreem strenge quarentaineregels opgelegd door de Chinese overheid.

20220407 - SAFIR-Med demonstrator

Pin It on Pinterest