Antwerpen, België, 25 oktober 2018 – Het SAFIR-consortium, een groep van 13 organisaties uit de publieke en private sector, is door Single European Sky ATM Research Joint Undertaking (SESAR JU) uitgekozen om demonstraties te geven in geïntegreerd droneverkeersmanagement voor een uitgebreide reeks drone-activiteiten in België. Het doel van het SAFIR-project is om een bijdrage te leveren aan het EU-wetgevingsproces met betrekking tot drones en aan de verdere uitrol van interoperabele, geharmoniseerde en gestandaardiseerde dronediensten in Europa.

Het SAFIR-consortium (Safe and Flexible Integration of Initial U-space Services in a Real Environment) bestaat uit de volgende organisaties: Unifly, Amazon Prime Air, Belgocontrol, DronePort, Proximus, Port of Antwerp, Helicus, SABCA, Elia, High Eye, C-Astral, Tekever and Aveillant.

SESAR JU is als organisatie verantwoordelijk voor de coördinatie van alle EU-onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten in luchtverkeersbeheer. Het doel van de demonstratie is om SESAR JU te helpen met hun bijdrage aan de U-space-visie van de Europese Commissie om drones op een veilige manier toegang te bieden tot het luchtruim.

U-space is een stimulerend kader dat door de tijd heen evolueert om toegang tot alle klassen van luchtruim- en operationele omgevingen te faciliteren – inclusief overbelaste luchtruimte – terwijl een geschikte interface wordt geadresseerd met bemande luchtvaart en luchtverkeersleiding. Als dit volledig is uitgerold, wordt een breed scala aan drone-missies mogelijk die momenteel worden beperkt dankzij het duurzame en robuuste Europese ecosysteem dat wereldwijd interoperabel is. De timing voor U-Space is van cruciaal belang vanwege de snelheid waarmee de markt groeit. Het doel is om in 2019 basis U-space-diensten te hebben.

SAFIR gaat meerdere onderzoeken en demonstraties uitvoeren voor drone-operaties die levensvatbaar, robuust en gebruiksklaar zijn in heel Europa. Deze demonstraties bestaan onder andere uit surveillancevluchten in de haven van Antwerpen (inclusief inspectie van de containerterminal en olieverspilling), pakketbezorging, medisch vervoer tussen ziekenhuizen, het hoogspanningslijn-mapping en pylooninspectie. Verder wordt het gebruik van telecomnetwerktechnologie voor datacommunicatie met zowel bemande vliegtuigen als andere onbemande luchtvaartuigen beoordeeld. Ten slotte wordt een radarsysteem ingezet dat coöperatieve en niet-coöperatieve drones kan volgen.

Het SAFIR-project zal verschillende U-services demonstreren door de inzet van een groot aantal drones. Tegelijkertijd zullen drie grote U-space service providers (USSP) het luchtruim controleren.

De projectactiviteiten van SAFIR zullen geografisch twee gebieden in België bestrijken. Het eerste gebied is Sint-Truiden met het drone-testcentrum van DronePort. Het tweede gebied is het grotere gebied van Antwerpen, waaronder de haven van Antwerpen.

Marc Kegelaers, CEO van Unifly: “De partners in het SAFIR-consortium zijn vereerd dat ze zijn uitgekozen voor dit innovatieve demonstratieprogramma. Het consortium vertegenwoordigt uiteenlopende gebruiksscenario’s en diensten, maar er is één aspect dat ons allemaal bindt: een onvoorwaardelijk streven naar veiligheid. We zijn heel enthousiast over de innovaties in de onbemande luchtvaart die onze groep aan Europa kan bieden. We zullen zorgvuldig met onze partners samenwerken om te zorgen dat alle activiteiten vanaf dag één geworteld zijn in veilige werkwijzen.”

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “Belgocontrol heeft niet alleen de missie om te zorgen voor veilig luchtverkeer, maar heeft ook een maatschappelijke rol; wij dragen bij aan milieudoelstellingen, innovatie, onderzoek en economische ontwikkelingen. We zijn ons volledig bewust van het enorme potentieel van de dronesector en willen helpen bij de ontwikkeling ervan in België en Europa, in combinatie met een veilig luchtverkeer.”

“Amazon steunt de inspanningen van de Europese Commissie voor het opzetten van een programma waarmee de EU voorop kan blijven lopen in luchtvaart- en drone-innovatie”, aldus Gur Kimchi, Vice-President bij Amazon Prime Air. “Bij Amazon Prime Air willen we een veilig, gefedereerd en schaalbaar model ontwikkelen voor het beheer van autonome systemen in het luchtruim. We kijken ernaar uit om dit samen met SESAR en EASA te realiseren.”

Johan Maricq, Strategy & Innovation van Elia Group: “Voortgang maken met het testen van een gedeeld luchtruim voor nieuw gebruik is zeker van groot belang voor de industrie. Als energiebedrijf dat over een grote en kritieke infrastructuur beschikt, is het van essentieel belang om onbemande vliegtuigen voor onze activiteiten te kunnen gebruiken om een betrouwbare en betaalbare werking van het netwerk onder alle omstandigheden te waarborgen.”

Het consortium is gefinancierd door SESAR JU binnen het kader van de Connected Europe Facility van de EU.

LEDEN VAN HET SAFIR-CONSORTIUM

De hoofdcoördinator van het consortium is Unifly, wereldwijd leider in Unmanned Traffic Management gebaseerd in België. Het Unifly-platform verbindt autoriteiten met piloten, zodat zij drones gezamenlijk en op een veilige manier kunnen integreren in het luchtruim. Autoriteiten kunnen dronevluchten visualiseren en goedkeuren en in realtime no-fly-zones beheren. Dronepiloten kunnen hun drones beheren en toestemmingen aanvragen en ontvangen om te vliegen, in lijn met internationale en plaatselijke wetgeving.

www.unifly.aero

Amazon Prime Air is een bezorgsysteem van Amazon dat pakketjes in 30 minuten of minder veilig bij klanten wil afleveren via drones. Prime Air heeft een enorm potentieel: het kan de diensten die Amazon al aanbiedt nog verder verbeteren voor miljoenen klanten, met een snelle pakketbezorging die ook de veiligheid en de efficiëntie van het transportsysteem in het algemeen zal verbeteren.

www.amazon.com/primeair

Aveillant (Verenigd Koninkrijk), onderdeel van de Thales-groep, verzorgt radartechnologie waarmee drones vanaf de grond gedetecteerd kunnen worden.

www.aveillant.com

Belgocontrol is de Belgische nationale luchtverkeersleider. Het is verantwoordelijk voor de veiligheid van de burgerluchtvaart in het luchtruim boven België, een deel van Luxemburg en op zes nationale luchthavens.

www.belgocontrol.be

C-Astral (Slovenië) is een dronefabrikant en een aanbieder van oplossingen voor de luchtvaart.

www.c-astral.com

DronePort is een Belgisch ecosysteem dat infrastructuur en diensten aanbiedt voor het faciliteren van onderzoek, innovatie en ondernemerschap in de bemande en onbemande luchtvaart. DronePort Incubator is de thuisbasis voor startups, organisaties en onderzoeksteams die ideeën ontwikkelen, producten bouwen of diensten verlenen op deze nieuwe markt. De testfaciliteiten hebben een eigen luchtruim. Hier kunnen piloten worden getraind en kan men nieuwe toepassingen testen en demonstreren aan klanten in de landbouw, de bouw, de veiligheid, de logistiek etc. DronePort ontwikkelt momenteel een industriepark van 15 ha in Sint-Truiden waarbij de focus specifiek ligt op de luchtvaart- en de UAS-industrie.

www.droneport.eu

Helicus voert medische transportoplossingen met drones uit. Als platformintegrator werkt de organisatie samen met luchtverkeersleidingsautoriteiten, zorgaanbieders en spelers uit de industrie om een volledige medische transportoplossing te bieden.

www.helicus.aero

High Eye (Nederland) is een industriële VTOL-UAV-fabrikant die is gespecialiseerd in langeafstandsvluchten.

www.higheye.com

Port of Antwerp. Als tweede grootste haven van Europa, is de haven van Antwerpen een belangrijke levensader voor de Belgische economie: meer dan 300 lijndiensten naar meer dan 800 bestemmingen zorgen voor wereldwijde connectiviteit. De haven van Antwerpen behandelt jaarlijks zo’n 224 miljoen ton internationale maritieme lading en huisvest de grootste geïntegreerde (petro)chemische cluster in Europa. De haven van Antwerpen zorgt, direct en indirect, voor een totaal van rond de 143.000 jobs en voor een toegevoegde waarde van ruim 20 miljard euro.

www.portofantwerp.com

Proximus Group is een telecommunicatie- en ICT-bedrijf dat actief is op de Belgische en internationale markt en diensten verleent aan particuliere, zakelijke en openbare klanten. Proximus heeft de ambitie een leverancier van digitale diensten te zijn die alles en iedereen met elkaar verbindt, zodat mensen beter kunnen leven en slimmer kunnen werken. Met zijn efficiënte en geïntegreerde vaste en mobiele netwerken biedt Proximus altijd en overal toegang tot digitale diensten en gebruiksvriendelijke oplossingen tot aan een breed aanbod aan multimedia.

www.proximus.com en www.proximus.be

SABCA is een toonaangevend Belgisch lucht- en ruimtevaartbedrijf opgericht in 1920. Het heeft een uitgebreide en gevarieerde knowhow opgebouwd op basis van zijn meer dan 95 jaar ervaring in het ontwerpen, bouwen, onderhouden en upgraden van grote en complexe elementen voor lanceerinrichtingen in de lucht- en ruimtevaart. Haar klanten en partners zijn belangrijke spelers in de wereldwijde ruimtevaartindustrie. SABCA biedt een compleet scala aan diensten aan op de UAS-markt, zoals platformontwerp en -productie, grond- en vluchttests, UAS kwalificatie en certificering, onderhoud en payload-integratie.

www.sabca.be

Tekever (Portugal) is een drone-OEM en een technologieaanbieder die gespecialiseerd is in luchtvaart, ruimtevaart, defensie en beveiliging.

www.tekever.com

The Elia Group is actief in het elektriciteitstransport. Het zorgt ervoor dat de opwekking en het verbruik van energie de hele dag in balans blijven en levert elektriciteit aan 30 miljoen eindgebruikers. Het heeft dochtermaatschappijen in België (Elia) en Noordoost-Duitsland (50Hertz) en beheert 18.600 km aan hoogspanningsverbindingen.

www.elia.be

SESAR Joint Undertaking is de publiek-private samenwerking die is opgezet om luchtverkeersbeheer (ATM) om te vormen tot een modulair, schaalbaar, geautomatiseerd en interoperabel systeem dat voordeel haalt uit de vooruitgang in digitale en virtualisatietechnologieën.

www.sesarju.eu

Pin It on Pinterest