De Leuvense startup Dronanza van ondernemer Bram De Ryck specialiseert zich nu reeds 2 jaar in creatieve beeldvorming met behulp van dronetechnologie. Wat begon als een hobby, is ondertussen uitgegroeid tot een boomende en beloftevolle onderneming met tal van noemenswaardige referenties. Door het gebruik van racedrones en innovatieve cameratechnieken zet het bedrijf nieuwe standaarden op vlak van beeldende kunst met drones. Het heeft meegewerkt aan diverse tv-producties en specialiseert zich onder meer in het online visualiseren van luxe interieurs, winkels, musea en bouwprojecten.

Bram De Ryck (38) had ruim 10 jaar ervaring als (eind)redacteur in de televisiesector toen hij zo’n 2 jaar geleden de overstap maakte naar de dronesector. “Drones waren al geruime tijd een soort van hobby. Vanuit mijn passie voor elektronica knutselde ik zelf drones in elkaar.” In 2018 besloot hij die ervaring verder uit te diepen en volgde hij de opleiding ‘Drone Onderhouds- en Bouwtechnicus’ bij SYNTRA Limburg. “Ik zag enorm veel potentieel in de toepassing van dronetechnologie als een soort van nieuw perspectief in de beeldende kunst. Ik wou mezelf uitdagen om mijn ervaring uit de televisiesector een nieuwe wending te geven en de grenzen van deze nieuwe dronetechnologie op te zoeken in combinatie met verschillende cameratechnieken.”

Als snel ontdekte De Ryck een segment waarin nog niet veel aanbod was. Door met tragere drones te vliegen met flexibele propeller bescherming, kan je dichtbij kostbare objecten vliegen. Hij zag daarom een opportuniteit in het in beeld brengen van luxe interieurs, musea, winkelinrichtingen en bouwprojecten. En de keuze voor die niche heeft hem tot nu toe geen windeieren gelegd. “Door de coronacrisis zijn veel bedrijven op zoek naar digitale of virtuele alternatieven voor bijvoorbeeld openingsevenementen of bezichtigingen. Door middel van dronebeelden kunnen organisaties een interieur op een unieke manier tonen aan hun netwerk of klanten, bijvoorbeeld bij de opening van een nieuwe winkel.”

 

 

Een mooi voorbeeld is Bellewaerde. Het park had pas geïnvesteerd in een nieuwe rollercoaster maar mocht door de coronacrisis niet opengaan. “Ze vroegen me daarom om hun nieuwe rollercoaster te filmen”, vertelt De Ryck. “Hun vraag was om met een drone de rijdende trein te volgen, maar het parcours is volledig omgeven door bomen en is deels omgeven door water. Boven water vliegen is in zulke situaties erg link, want als je dan een klein takje raakt, ben je de drone wellicht kwijt. Daarbij komt dat de trein tegen 60 km per uur over de sporen rolt, dus dat was geen sinecure. Bij gevolg is er wel een drone gesneuveld, maar dat hoor erbij zeker. Want het was wel een enorm leuke opdracht en het resultaat mag er volgens mij ook zeker zijn. Het filmpje prijkt vandaag nog steeds op de homepagina van Bellewaerde, waar ik wel erg trots op ben.”

 

 

Voor zulke opdrachten heb je een racedrone nodig. Meestal trek ik eropuit met één rugzak met verschillende compacte drones erin. Soms gebruik ik een Mavic 2 Pro of Zoom, maar vaak ook gewoon zelfgebouwde drones, weliswaar enkel indoor of op privéterreinen. Het is erg handig om drones te kunnen aanpassen aan specifieke situaties. Daarvoor heb je wel wat kennis en handigheid nodig, maar YouTube kan je ook al een eindje op weg helpen. Uiteraard komt de opleiding die ik bij SYNTRA gevolgd heb mij ook vaak van pas. Zo betaal ik me niet blauw aan de ontwikkeling of herstellingen van mijn drones.

“Ik heb bijvoorbeeld zelf een drone gebouwd van net geen 250 gram, waarmee binnen de nieuwe Europese wetgeving er meer mogelijkheden zullen zijn. Op die manier probeer ik zoveel mogelijk voordeel te halen uit de nieuwe spelregels. Vorige week heb ik er bijvoorbeeld ook nog een opdracht mee gedaan in het Belgisch museum voor natuurwetenschappen, waarbij ik ermee door een walvisskelet ben gevlogen, net omdat hij zo compact is. Het zijn prachtige beelden geworden die binnenkort verschijnen op de website van het Museum voor Natuurwetenschappen.”

 

 

De nieuwe Europese wetgeving zal volgens De Ryck een verademing zijn. Hij zou het jammer vinden als de implementatie ervan nog eens uitgesteld zou worden. “Er gaat gewoon meer mogelijk zijn, vooral met drones van minder dan 250 gram. Omdat ik meestal werk met lichte toestellen, ga ik dus minder beperkingen hebben en minder uitzonderingen moeten aanvragen.” En van buitenlandse concurrentie lijkt hij ook niet echt wakker te liggen. “Als je genoeg innoveert en je bent goed in wat je doet, gaat een Belgisch bedrijf altijd voor een Belgische piloot blijven kiezen volgens mij.”

“Voor het soort opdrachten dat ik doe, heb je een paar skills nodig die niet iedereen heeft. Iedereen heeft ondertussen een camera in zijn smartphone en een spiegelreflexcamera heb je al voor een paar honderd euro. Toch zijn er nog veel professionele fotografen die goed hun boterham verdienen. Als je goed bent in je job, innovatief durft zijn en creatief uit de hoek kan komen, ben ik ervan overtuigd dat je in de dronesector nog lang een meerwaarde kan bieden. Niet iedereen kan bijvoorbeeld manueel sturen met een racedrone of zomaar een pakkende videomontage in elkaar boksen. Gespecialiseerde piloten of creatieve duizendpoten gaan daarom volgens mij nog een tijdje een stuk van de koek inpalmen.”

“Los daarvan mag je je als piloot niet verschuilen achter de wetgeving”, vindt De Ryck. “Ok, wij hebben als dronepiloten destijds allemaal veel geld betaald om die licentie te behalen, maar daar zit naar de eindklant toe geen enkele meerwaarde in. De meerwaarde zit vooral in innovatie, vaardigheid en creativiteit. Blijf steeds nieuwe dingen proberen en verras je klanten met nieuwe technieken of technologieën. Als je niet innoveert, gaan anderen dat wel voor jou doen en zullen zij makkelijk klanten kunnen overnemen.”

Anderzijds is het volgens De Ryck erg belangrijk om goed manueel te kunnen sturen. “De meest spectaculaire beelden maak ik door manueel te vliegen in FPV en dat vereist wel wat oefening vooraf. Als je een huis van 3 miljoen euro moet doorvliegen met een racedrone, ga je de eigenaar niet kunnen overtuigen van het feit dat zijn kunstwerken veilig zijn door je dronebrevet boven te halen. Als je referenties kan tonen en je ervaring kan toelichten, lukt dat meestal wel.”

 

 

“Iets wat ik wel anders zou aanpakken als ik opnieuw zou mogen beginnen, is meer focus leggen op naamsbekendheid en advertising”, vertelt de dronepiloot. “Als beginnende ondernemer haal je het niet met telefoons en één op één gesprekken. Ik zou daarom meer aandacht besteed hebben aan een sterke website met goede SEO, eventueel incombinatie met advertising. Daarnaast is netwerken ook enorm belangrijk, hoewel ik dat eigenlijk niet zo graag doe. Maar daar zie ik ook een belangrijke rol voor organisaties zoals EUKA. Ik ben daarom ook erg blij dat jullie veel iniatieven nemen en evenementen organiseren om de dronesector te ondersteunen.”

Pin It on Pinterest